NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
ابْنِ
جُرَيْجٍ
قَالَ أَخْبَرَنِي
أَبُو
الزُّبَيْرِ
قَالَ سَمِعْتُ
جَابِرَ بْنَ
عَبْدِ
اللَّهِ
يَقُولُ لَمْ
يَطُفْ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَلَا
أَصْحَابُهُ
بَيْنَ
الصَّفَا
وَالْمَرْوَةِ
إِلَّا
طَوَافًا
وَاحِدًا
طَوَافَهُ الْأَوَّلَ
Ebü'z-Zubeyr dedi ki: Cabir
b. Abdullah’ı, "Peygamber (S.A.V.) ve ashabı, Safa ile Merve arasında ilk
(yaptıkları) sa'y'dan başka bir sa'y yapmadı(lar)" derken işittim.
İzah:
Müslim, hac; İbn Mâce,
menâsik; Ahmed b. Hanbel, I.II, 317.
Bilindiği gibi hem
haccı hem de umereyi bir ihramla yapmaya "Hacc-ı Kıran" denir.
Ulemâdan bazılarına göre umre için ihrama girdikten sonra umre tavafının dört
turunu tamamlama-dan'önce hac için de ihrama niyetlenen kişi kıran haccına
niyetlenmiş sayılacağı gibi sadece hacca niyetlendiği halde kudüm tavafının
henüz birinci turunu tamamlamadan umreye de niyet eden kimse, kıran haccına
niyet etmiş sayılır. Ebû Davud'un bu hadisi burada nakletmekten maksadı;
"Kıran haccına niyet eden bir kimsenin umre tavafının veya hac tavafının
sonunda yapacağı sa'y yeterli midir, yoksa hem umre tavafının hem de hac
tavafının sonunda sa'y yapması gerekli midir?" konusunu aydınlatmaktır.
Bu hadisin ifâdesinden
anlaşıldığına göre Resûl-İ Ekrem ve ashabı Veda Haccmda bir sa'y yapmakla
yetinmişlerdir. Resul'i Ekrem'in ve ashabının Veda Haccında hacc-ı ifrâd
yaptığını kabul eden Mâlikî ve Şâfiîlere göre, bu sa'y kudüm tavafından sonra
yapılmıştır. Hadis-i şerîf bu şekilde açıklanacka olursa, o zaman bu hadisin
bab başlığıyla bir alâkası kalmaz. Başlıkta kıran haccı yapan kimsenin sa'y'i
söz konusu ediliyor. Resul-i Ekrem'in Veda Haccında kıran haccına niyet ettiği
kabul edilirse, bu hadisin başlıkla alâkası sağlanmış olur ki o zaman bu
hadis, "kıran haccında sadece bir sa'y yapılır" diyen Şafiî ulemâsının
bu görüşünü destekler. Musannif kendisi bu görüşte olduğu için bab başlığına
bu ismi uygun görmüştür. "Kıran haccında hem umretavâfınınhem de hac
tavafının sonunda sa'y yapılır" diyen Hanefî ulemâsına göre, bu hadisin
mânâsı "Veda Haccında Resul-i Ekrem ve ashabı hac tavafından .sonra
yapılacak olan sa'yı, kudüm tavafından sonra yaptılar ve bu sa'yi hac
tavafından sonra tekrar yapmaya Iüzûm görmediler," demektir. Esasen hac
tavafı için birden fazla sa'y yapılamayacağı tüm ulemâ tarafından ittifakla
kabul edilmektedir.
Netice olarak, Hanefî
ulemâsına göre, Resul-i Ekrem Veda Haccında hac tavafı için bir kerre sa'y
yapmıştır. Metinde "ilk sa'y" tabiri geçtiğine göre, hac tavafından
sonra yapılacak olan sa'yın öne alınarak kudüm tavafından sonra yapıldığı
anlaşılıyor. Bilindiği gibi hac tavafından sonra yapılan sa'yın öne alınarak
kudüm tavafından sonra yapılması da caizdir. Kendisinden sonra bir sa'y bulunan
umre tavafının 'da kudüm tavafından önce. yapıldığı düşünülürse bu şekilde
Hanefîlerin dediği gibi Veda Haccında Resul-i Ekremle birlikte hacc-ı kıran
yapan kimseler için biri umre için biri de hac için olmak üzere iki sa'y
yapıldığı ortaya çıkar. Ve metindeki "ilk (yaptıkları) sa'ydan başka sa'y
yapmadılar" sözünün mânâsı anlaşılmış olur. Hz. Nebiin Veda Haccmda hangi
haccı yaptığı mevzuunda mezheb imamlarının görüşü 1777 numaralı hadisin
şerhinde açıklanmıştır.